Cieľ:
Podnietiť dievčatá a chlapcov k záujmu o osobnosti
žien, ktoré v školských osnovách a učebniciach chýbajú.
Čas: práca doma a 45 — 90 minút na „konferenciu“
Veková skupina: 2. stupeň ZŠ a SŠ
Postup:
Pripravíme zoznam tém, okruhov a/alebo osobností,
o ktorých budú deti vypracovávať projekt — napr. seminárnu
alebo slohovú prácu, prípadne prezentáciu, pričom to
môžu byť projekty individuálne i skupinové. Môžeme nadviazať
aj na cvičenie „učebnice pod mikroskopom“, kde mali
dievčatá a chlapci možnosť analyzovať stereotypy a jednostrannosť
učebníc a pomenovať témy a osobnosti, ktoré
v nich chýbajú alebo ktoré sú nedostatočne rozpracované.
Ponúkneme deťom možnosť doplniť si vedomosti a pripraviť
projekt na niektorú z tém, ktorú vo svojej učebnici nenájdu
(ženy a ich prístup k moci v starovekom Ríme, úloha ženských
kláštorov v stredoveku, volebné právo žien, nositeľky
Nobelovej ceny a pod.). Témy, ako aj typ, rozsah a výstup
projektu (prezentácia, plagát, slohová alebo seminárna práca)
prispôsobíme predmetu. V rámci každého predmetu — či
už je to literatúra, dejepis alebo fyzika, estetika — určite objavíme
spoločne so žiakmi a žiačkami množstvo zaujímavých
podnetov (niektoré sú v tejto knihe, niektoré na internete
či v encyklopedickej literatúre).
Na ďalšej hodine zrealizujeme malú konferenciu, kde dievčatá a chlapci v krátkych 5–minútových prezentáciách predstavia svoju prácu. Diskusia môže nasledovať buď po každej prezentácii jednotlivo, alebo po skupine tematicky podobných prezentácií. Keď publikum kladie otázky a rozvinie sa diskusia, je dôležité dbať na dodržiavanie vopred dohodnutého časového rozvrhu.
Diskusia:
V rámci záverečnej diskusie sa s dievčatami
a chlapcami rozprávame o priebehu ich príprav na prezentáciu.
S akými problémami sa pri príprave projektov stretli? Čo
bolo pre nich najťažšie? Čo najľahšie? Čo nové sa dozvedeli
a naučili? Ktoré zo svojich predchádzajúcich poznatkov,
resp. názorov museli poopraviť, či celkom zmeniť? Kde našli
najviac zaujímavých podkladov? Ak sa ukáže, že dievčatá
a chlapci projekt zaujal, môžeme spolu s nimi popremýšľať
o tom, ako by mohli svoje projekty využiť ďalej, ako by sa
o ne mohli podeliť s ostatnými — napr. vo forme príspevkov
do školských novín, vlastného zborníka s príspevkami, prezentácie
na internete a pod.