ňjúvinky 13/2008

+
Chlapci neplačú? Nezmysel: Prečo môžu chlapci plakať a pripravovať sa od detstva na úlohu otca? Prečo je dôležité hovoriť s deťmi a vnímať ich jedinečnosť? O týchto i ďalších aspektoch rodovo citlivej výchovy hovoril psychológ Boris Sopko v rozhovore pre denník SME. Prečítajte si, čo je ideálna výchova a ako súvisí spôsob výchovy s voľbou budúceho povolania.

+
Rodová citlivosť slovenskému školstvu chýba: Ani jeden z dokumentov, na základe ktorých sa pripravoval Národný program výchovy a vzdelávania, nespomína potrebu rodovej citlivosti v školstve. Kritériá na hodnotenie učebníc by pritom mohli byť vhodným východiskom pre uplatňovanie rodového hľadiska vo výchove a vzdelávaní. Prečítajte si príslušnú kapitolu Tieňovej správy pre Výbor pre odstránenie diskriminácie žien. Zástupkyne mimovládnych organizácií v nej hodnotili plnenie záväzkov SR voči Dohovoru o odstránení všetkých foriem diskriminácie žien.

+
Učiteľské povolanie. Aspekty rodovej rovnosti v škole: „Výhodu učiteľskej profesie pri starostlivosti o deti a domácnosť vyzdvihovali aj učitelia. Bolo ale zaujímavé sledovať, ako túto výhodu spájali s kolegyňami, nie so sebou. Pre mužov vykonávajúcich učiteľské povolanie prinášal voľnejší pracovný režim možnosť ďalšieho zamestnania, nie možnosť vyššej účasti na domácich prácach a starostlivosti,“ napísala Jarmila Filadelfiová v knihe Učiteľské povolanie. Deviata publikácia z radu Aspekty prináša časť analýzy vychádzajúcej zo skupinových rozhovorov s učiteľkami a učiteľmi.

+
Pozvánka do divadla: Javisková kalendárka informuje o programe divadelných predstavení Bábkového divadla na Rázcestí z Banskej Bystrice:
29. októbra Citová výchova hadej ženy, hra o tajomstvách mám a ich dcér
30. októbra Mocad(r)ámy, minidrámy o živote v ženskej koži
5. novembra Prečo nie som anjel, koláž z kníh Aglaje Veteranyi