Knihy v slovenčine a v češtine
Knihy, ktoré sú označené skratkami ASP, FSS, UNI, sú dostupné v týchto knižniciach:
ASP – kniha dostupná v knižnici Aspektu v Bratislave www.aspekt.sk
FSS – kniha dostupná v knižnici Fakulty sociálních studií MU v Brne www.fss.muni.cz
UNI – kniha dostupná v Univerzitnej knižnici v Bratislave www.ulib.sk
Aspekt. 2000. Zodp. red. J. Cviková – J. Juráňová. Č. 1. Bratislava : Aspekt. ISSN 1336-099X.
V rokoch 1993 až 2004 vyšlo 21 monotematicky zameraných čísel feministického kultúrneho časopisu ASPEKT. Na takmer 5 tisíc časopiseckých stranách otváral pre slovenský a český spoločenský diskurz témy, ktoré sa inde nereflektovali - uverejňoval preklady najzásadnejších textov feministického hnutia a ženských a rodových štúdií, inicioval napísanie mnohých pôvodných štúdií uplatňujúcich feministické hľadisko, predstavoval tvorbu zaujímavých umelkýň. Číslo 1/2000 s názvom Nerodíme sa ako ženy, stávame sa nimi ponúka čitateľkám a čitateľom odborné články na témy rodovo špecifického vzdelávania a rodovo špecifickej socializácie.
Bahenská, M. 2005. Počátky emancipace žen v Čechách : dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Praha : Slon. ISBN 80-727-7241-4.
Publikácia predstavuje viac aj menej známe osobnosti českého ženského hnutia, ich sociálne postavenie a životné osudy. Jadrom knihy sú kapitoly o formovaní a činnosti priekopníckych ženských spolkov v Prahe a premenách ženskej roly v rodine i na verejnosti v priebehu 19. storočia. Textom sa prelínajú životopisné pasáže žien, ktoré ovplyvnili priebeh českého ženského hnutia.
Curran, D. J - Renzetti, C. M. 2003. Ženy, muži a společnost. Praha : Karolinum. ISBN 80-246-0525-2.
Učebnica amerických sociológov rodových štúdií, ktorá môže poslúžiť ako úvod do rodových štúdií. Kapitola Školství a gender sa venuje otázkam vplyvu rodu vo vyučovacom procese.
CVIKOVÁ, J. - JURÁŇOVÁ, J. (ed.). 2003. Ružový a modrý svet. Bratislava : Aspekt; Občan a demokracia. ISBN 80-89140-02-5.
Ružový a modrý svet mapuje rodové stereotypy, ktoré vytvárajú a reprodukujú nerovnosť dievčat a chlapcov, žien a mužov. Vďaka bohatému výberu textov, obrázkov a metodickej prílohe môže byť odhaľovanie klišéovitých postojov, ktoré bránia osobnému rozvoju detí, napínavou poznávacou hrou.
CVIKOVÁ, J. - JURÁŇOVÁ, J. - KOBOVÁ, Ľ. (ed.). 2005. Žena nie je tovar : Komodifikácia žien v našej kultúre. Bratislava : Aspekt. ISBN 80-85549-50-6.
Ženy boli často v histórii predmetom výmenného obchodu medzi mužmi. A hoci nastala doba, ktorá rovnosť žien a mužov považuje za legislatívne samozrejmú, ešte stále možno ženy predávať — legálne (v reklame) i nelegálne (na nútenú prostitúciu). Táto publikácia, ktorá nadväzuje na Ružový a modrý svet rodových stereotypov, prináša pestrý textový i obrazový materiál o tom, ako sa žena stáva tovarom, ale aj o tom, ako sa tomu — najmä v pedagogickej praxi — dá predchádzať.
HÁJEK, M. 1997. Vývoj vybraných oborů vzdělání z hlediska genderu. Praha : Sociologický ústav AV ČR. ISBN 80-85950-31-6.
Práca analyzuje proces feminizácie vzdelávacích odborov v povojnovom období a zároveň sa pokúša vypátrať dôsledky rodovej segregácie. V prvej časti je pozornosť zameraná na tri typy škôl: odborné učilištia, stredné odborné školy a vysoké školy. V druhej časti sú analyzované dôsledky rodovej segregácie.
HOPPE, S. et al. 2001. Sociálně psychologické hry pro dospívající : rozvoj pohlavní identity, prevence agresivity a zneužívaní. Praha : Portál. ISBN 80-71784-34-6.
Kniha má dve časti: obsahuje sociálno-psychologické cvičenia a hry pre chlapcov a pre dievčatá. Cvičenia sú určené pre dospievajúcich na poznanie vlastného tela a prelomenie niektorých rozšírených stereotypov, ktoré sa týkajú rodových rolí. http://obchod.portal.cz/kniha.asp?csl=7750
Jarkovská, L. 2003. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělání. Brno : Nesehnutí. ISBN 80-903-2282-4.
LUKŠÍK, I. - SUPEKOVÁ, M. 2003. Sexualita a rodovosť v sociálnych a výchovných súvislostiach. Bratislava : Humanitas. ISBN 80-89124-01-1.
Učebnica je určená najmä pre učiteľov a učiteľky, ktorí učia sexuálnu výchovu na školách a ktorých zaujímajú sociálne a výchovné súvislosti sexuality a rodu. Kniha prináša rôzne pohľady na sexualitu a rod u detí, otvára nové otázky, ktoré sa týkajú sociálnych súvislostí sexuality a rodu.
Moravcová-Smetáčková, I. 2002. Gender v OSZ : porovnání znalostí a dovedností dívek a chlapců v maturitním předmětu občanský a společenskovědní základ. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 80-211-0427-9
Publikácia prináša výsledky výskumu maturitnej skúšky z predmetu občianska náuka. Cieľom výskumu Gender v OSZ v roku 2001 bolo zistiť, či majú chlapci a dievčatá v maturitných ročníkoch stredných škôl odlišnú úroveň znalostí a zručností v témach týkajúcich občianskeho života a spoločenských vied. Publikácia je príspevkom k diskusii o problematike vplyvu rodu na pedagogickú realitu.
ONDRISOVÁ, S. et al. 2002. Neviditeľná menšina. Čo (ne)vieme o sexuálnej orientácii. Bratislava : Nadácia občan a demokracia. ISBN 80-968528-5-X.
Kniha objasňuje základné otázky sexuálnej orientácie a života ľudí zo sexuálnych minorít. V rámci teoretickej časti ponúka pohľad do histórie prístupu k homosexualite a bisexualite, venuje sa právnym aspektom tejto problematiky, dotýka sa konceptov sexuality a rodových rolí vo vzťahu k homofóbii a konfrontuje niektoré z mýtov o gejských a lesbických rodinách. Obsahuje súbor metodík, ktoré umožňujú interaktívnou a zážitkovou formou vyučovať témy sexuálnej orientácie a pracovať s postojmi ľudí k sexuálnym menšinám. http://www.oad.sk/
PIKE, G. - SELBY, D. 2000. Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha : Portál. ISBN 80-7178-474-5.
Kniha je súborom metodík určených pre učiteľky a učiteľov nielen občianskej výchovy. Obsahuje metodiky, ktorých cieľom je rodová senzibilizácia a eliminácia rodových stereotypov.
SMETÁČKOVÁ, I. – VLKOVÁ, K. (ed.). 2005. Gender ve škole : Příručka pro vyučující předmětů občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Praha : Otevřená společnost. ISBN 80-903331-2-5.
Kniha obsahuje teoretický a metodický materiál pre učiteľky a učiteľov, ktorí chcú rozšíriť svoje vyučovanie o výchovu k rovnosti žien a mužov, nahliadnuť do spoločenskovedných tém z rodového hľadiska. Publikácia prináša alternatívny pohľad na informácie a témy, ktoré sa v predmetoch spoločenských vied bežne vyučujú.
http://www.otevrenaspolecnost.cz/cz/
SMETÁČKOVÁ, I. (ed.). 2006. Gender ve škole : Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha : Otevřená společnost. ISBN 80-903331-5-X.
Príručka sa zaoberá rodovým zaťažením procesu vyučovania všeobecne, bez väzby na vyučovanie konkrétneho predmetu. Popisuje jednotlivé oblasti života v škole a mapuje, v čom hrozí ich ovplyvnenie stereotypmi o ženách a mužoch. Otvára nový uhol pohľadu, ako možno uvažovať o inštitúcii školy a ako skvalitňovať pedagogické pôsobenie.
TOKÁROVÁ, A. 2003. Vzdelanie žien na Slovensku : Spoločenské bariéry a stimuly v historickom priereze. Prešov : Akcent Print. ISBN 80-968367-2-2.
Publikácia je venovaná problematike vzdelávania žien. Je analýzou sociálno-historických podmienok, ktoré determinovali prístup žien k vzdelaniu. V rámci historického prierezu poukazuje na sociálne faktory, ktoré predstavovali bariéry alebo stimuly v rozvoji vzdelávania žien na Slovensku.