Knihy inojazyčné

Knihy, ktoré sú označené skratkami ASP, FSS, UNI, sú dostupné v týchto knižniciach:

ASP – kniha dostupná v knižnici Aspektu v Bratislave www.aspekt.sk

FSS – kniha dostupná v knižnici Fakulty sociálních studií MU v Brne www.fss.muni.cz

UNI – kniha dostupná v Univerzitnej knižnici v Bratislave www.ulib.sk

Ali, S. - Mauthner, M. L. - Benjamin, S. (eds.). 2004. Politics of Gender and Education : Critical Perspectives. Basingstoke : Palgrave Macmillan. ISBN 1-403-90490-1.

(FSS)

Ako sa otázky rodu skúmajú v rozmanitých  vzdelávacích kontextoch? Má ešte rod vo vzdelávaní význam? Kniha prináša práce autorov a autoriek z rôznych štátov, pracujúcich na rodovom výskume vo vzdelávaní. Zbierka ponúka presvedčivé argumenty, ktorými je prepojená vzdelávacia oblasť s politickou v rámci rodovej problematiky.

Arnot, M. 2002. Reproducing Gender? : Selected Critical Essays on Educational Theory & Feminist Politics. New York : Routledge. ISBN 0-203-99434-5.

Zbierka esejí predstavuje autorkine hlavné oblasti záujmu: analýzu štátnej vzdelávacej politiky v Británii a jej najnovšiu prácu o feministickom demokratickom vzdelávaní a ideálnom občianstve.

American Association of University Women. 1995. How Schools Shortchange Girls: The Aauw Report : A Study of Major Findings on Girls and Education. New York : Marlowe. ISBN 1-569-24821-4.

Kniha ponúka výsledky výskumov o rodových stereotypoch a predsudkoch v školách v USA. Prináša podrobné rodové analýzy školských politík, spôsobu testovania, obsahu vzdelávania a ich vplyvu na dievčatá.

Bailey, S. M. 2002. The Jossey-Bass Reader on Gender in Education. San Francisco : Jossey-Bass. ISBN 0-787-96074-8.

(FSS)

Barnett, R. - Rivers, C. 2004. Same Difference : How Gender Myths Are Hurting Our Relationships, Our Children, and Our Jobs. New York : Basic Books. ISBN 0-465-00610-8.

Podľa autoriek neexistuje vrodený rozdiel medzi pohlaviami, sú len rôzne formy správania, determinované stupňom moci mužov a žien v jednotlivých situáciách. Autorky veria, že teória rodových rozdielov je racionalizáciou stále pretrvávajúcej diskriminácie v spoločnosti.

Barton, A. C. 1998. Feminist Science Education. New York : Teachers College Press. ISBN 0-807-76293-8.

Kniha je príspevkom k odbornému vzdelávaniu z feministického hľadiska. Založená je na dvojročnom výskume učiteľov a učiteliek. Kniha ponúka otázky a výzvy, ako moc a poznanie vplývajú na vzťahy a pozície medzi učiteľmi/učiteľkami, študentmi/študentkami v triede.

BIKLEN, S. K. et al. (eds.). 1993. Gender and Education : Ninety-second Yearbook of the National Society for the Study of the Education. Chicago : National Society for the Study of Education. ISBN 0-226-60159-5.

(AsP)

BIRMILY, E. et al. (eds.). 1991. Die Schule ist männlich : Zur Situation von Schülerinnen und Lehrerinnen. Wien : Verlag für Gesellschaftskritik. ISBN 3-85115-143-7.

(ASP)

BLASTIK, A. 1997. Selbstbilder von Mädchen im Zerrspiegel kultureller Zweigeschlechtlichkeit : Eine vergleichende Studie zum Einfluß von Mädchenschule und koedukativer Schule. Pfaffenweiler : Centaurus Verlagsgesellschaft. ISBN 3-8255-0068-3.

(ASP)

BLOOM, A. 1997. Umysl zamkniety. 2. vyd. Poznaň : Zysk i S-ka. ISBN 83-7150-148-X.

(ASP)

BLOOM, A. 1988. The Closing of the American Mind : How Higher Education Has Failed Democracy and Impoverished the Souls of Todayďs Students. New York : Simon & Schuster. ISBN 0-671-65715-1.

(ASP)

Bornstein, K. 1997. My Gender Workbook : How to Become a Real Man, a Real Woman, the Real You, Or Something Else Entirely. New York : Routledge. ISBN 0-415-91673-9.

Kate Bornstein poskytuje praktickú sprievodkyňu pre život s rodom alebo bez rodu. Pracovný zošit  zahrňuje kvízy a cvičenia, ktoré určujú, do akej miery ste žena a do akej muž, a dáva nástroje na dosiahnutie akéhokoľvek bodu na rodovom kontinuu. Ak si nemyslíte, že ste transgenderovaná, po tom, čo si sadnete a prečítate túto knihu, si to myslieť budete.

BÖHM, W. (ed.). 1990. Maria Montessori : Texte und Gegenwartsdiskussion. 4. Auf. Bad Heilbrunn : Julius Klinkhardt Verlag. ISBN 3-7815-0565-0.

(ASP)

Brady, J. 1995. Schooling Young Children. New York : State University of New York Press. ISBN 0-7914-2501-0.

Kniha ponúka učiteľom/učiteľkám a kultúrnym pracovníkom/pracovníčkam jazyk, ktorý im umožní vytvoriť nové spôsoby a prístupy k pedagogickej praxi v triedach. Autorka úspešne vytvára základy teórie a praxe feministickej pedagogiky pre základné školy.

BRAIDOTTI, R. et al. (eds.). 2002.  The Making of European Women’s Studies : A work in progress report on curriculum development and related issues in gender education and research. Utrecht : Drukkerij Zuidam. ISBN 0-806128-3-9.

(ASP)

BRAND, I. (ed.). 1989. Feminin - Maskulin. Seelze : Erhard Friedrich Verlag. ISBN 3-617-00007-X.

(ASP)
Burr, V. 1998. Gender and Social Psychology. London : Routledge. ISBN 0-145-15815-X.

Kniha ponúka poznatky z teórie a výskumu v štúdiách o rode, rodových rolách a rodičovstve, nerovnostiach vo vzdelávaní, zamestnaní a platenej práci, ako aj o vplyve mediálnej reprezentácie pohlaví.

CEDPA. 1996. Choose a Future! Issues And Options For Adolescent Girls : A Sourcebook Of Participatory Learning Activities. Washington D.C. : CEDPA.

(ASP)

Coffey, A. - Delamont, S. 2000. Feminism and the Classroom Teacher : Research, Praxis and Pedagogy. London : RoutledgeFalmer. ISBN 0-750-70749-6.

(UNI)

Ako feminizmus ovplyvňuje súčastné vzdelávacie praktiky? Je feminizmus dôležitý pre dnešných učiteľov/učiteľky? Kniha prináša feministické analýzy práce a každodennej reality učiteľov/učiteliek a poskytuje dôkaz, že feminizmus je stále dôležitý ako spôsob myslenia o sociálnej práci  a životnej realite. Je prínosom  k literatúre z oblasti rodu a vzdelávania. Cieľom autoriek je artikulovať edukačné diskurzy rodu -- ako je rod konštruovaný a performovaný, podporovaný prostredníctvom diskurzu a materiálnych praktík. Kniha poukazuje na tie učiteľky a feministické projekty, ktoré prispeli k teoretickému a praktickému úspechu vo vyučovaní.

Cohee, G. E. et al. (eds.). 1998. The Feminist Teacher Anthology : Pedagogies and Classroom Strategies. New York : Teachers College Press. ISBN 0-80776-295-4.

Antológia prináša niektoré z najlepších a najužitočnejších esejí blízkych feministickým učiteľkám. Kolekcia esejí umožňuje zoznámiť sa s feministickou pedagogikou a učiteľskou praxou rôznych disciplín a úrovní vzdelávania. Prináša príklady vlastnej skúsenosti prispievateliek, praktické stratégie v triedach ako texty a zdroje literatúry, cvičenia, zadania na písanie a sprievodcu pri práci s časopismi a novými technológiami.

COOLIDGE, S. 1994. What Katy Did at School. Ware : Wordsworth. ISBN 1-85326-142-4.

(ASP)

CRAWFORD, S. H. 1995. Beyond dolls and guns : 101 ways to help children avoid gender bias. Portsmouth : Heinemann. ISBN 0-435-08129-2.

(ASP)

Davies, B. 2002. Frogs and snails and feminist tales : preschool children and gender. Cresskill, N.J. : Hampton Press. ISBN 1-572-73448-5.

(ASP, FSS)

Davies, B. 2002. Shards of glass : children reading and writing beyond gendered identities. Cresskill, N.J. : Hampton Press. ISBN 1-572-73365-9.

(FSS)

Deats, S. M. - Lenker, L. T. (eds.). 1994. Gender and academe : feminist pedagogy and politics. Lanham : Rowman & Littlefield. ISBN 0-847-67969-1.

(FSS)

DEVIME, R. et al. (eds.). 1994. Mädchen bevorzugt : Feministische Beiträge zur Mädchenbildung und Mädchenpolitik. Wien : Verband Wiener Volksbildung. ISBN 3-900799-048.

(ASP)

Diller, A. et al. 1996. The gender question in education : theory, pedagogy, and politics. Boulder : Westview Press. ISBN 0-813-32562-5.

(FSS)

EPSTEIN, V. S. 1987. History of Women Artists for Children. Denver : VSE Publisher. ISBN 0-9601002-5-3

(ASP)

EPSTEIN, V. S. 1995. History of Women in Science for Young People. 2nd ed.  Denver : VSE Publisher. ISBN 0-9601002-7-X.

(ASP)

FÄRBER, CH. et al. (eds.). 1994. Studentinnen und Wissenschaftlerinnen an der Universität. Berlin : Trafo Verlag. ISBN 3-930412-60-8.

(ASP)

Felman, J. L. 2001. Never a Dull Moment : Teaching and the Art of Performance. London : RoutledgeFalmer. ISBN 0-203-90300-5.

V tejto zbierke esejí Felman odhaľuje svoju prácu so študent(ka)mi. V priebehu svojho “predstavenia“ aktívne zapája študentov/študentky do učebného procesu a vytvára atmosféru, v ktorej sa vyvíja dôverný vzťah medzi študent(ka)mi a učiteľkou. Eseje sú venované súčasnému stavu akademického sveta, ako aj sociálnej štruktúre, špeciálne témam ako feminizmus, rodové a rasové predsudky a sexuálna orientácia.

Fisher, B. M. 2001. No Angel in the Classroom: Teaching Through Feminist Discourse. Lanham : Rowman & Littlefield. ISBN 0-847-69124-1.

Kniha predstavuje teoreticky komplexné, ale aj praktické a osobné vysvetlenia feministického vzdelávania na vyššom stupni vzdelávania. Berenice Malka Fisher rozvíja svoju filozofiu feministického vzdelávania ako formu politického diskurzu. Pomocou reflexie niekoľkých príbehov zo školských tried analyzuje spletité problémy, ktorým čelia akademičky a aktivistky. Čo sa považuje za poznanie v diskusii o feministických otázkach? Môže učiteľka uplatňovať autoritu bez toho, aby bola autoritatívna?

Francis, B. 2000. Boys, Girls & Achievement : Addressing the Classroom Issues. London : Routledge Falmer Press. ISBN 0-203-13645-4.

Kniha poskytuje kritický prehľad súčasného výskumu úspechu a neúspechu chlapcov a dievčat. Sústreďuje sa na rozhovory s mladými ľuďmi a na pozorovania, ktoré skúmajú, ako chlapci a dievčatá vidia seba samých ako študentov/študentky. Analyzuje stratégie, ktoré môžu použiť učitelia/učiteľky na to, aby rozvinuli úspech vo vzdelaní tak u dievčat, ako aj u chlapcov.  Autorka knihy poukazuje na rôzne cesty, ako si žiaci/žiačky druhého stupňa základných škôl konštruujú svoju rodovú identitu v triede. Ponúka na diskusiu metódy, ktoré môžu učitelia/učiteľky použiť v triede na spochybnenie týchto rodových konštrukcií, a tým aj rodových priepastí v úspechu.

Francis, b. - Skelton, ch. (eds.). 2001. Investigating gender : contemporary perspectives in education. Buckingham : Open University Press. ISBN 0-335-20788-X.

(FSS)

Gallagher, A. M. - Kaufman, J. C. (eds.). 2004. Gender Differences in Mathematics : An Integrative Psychological Approach. Cambridge : Cambridge University Press. ISBN 0-521-82605-5.

Kniha vysvetľuje rodové rozdiely v matematickej výkonnosti, aj to, prečo muži podávajú lepší výkon ako ženy v štandardizovaných testoch, ale nie v školskej triede. Tieto rozdiely sú dôležité, pretože skóre dosiahnuté z testov zohráva dôležitú úlohu pri rozhodovaní študentov/študentiek o ich ďalšom smerovaní – či už na školu, alebo do zamestnania.

Ghaill, M. M. 1998. The making of men :   masculinities, sexualities and schooling. Buckingham : Open University Press. ISBN 0-335-15781-5.

(FSS)

GLUMPLER, E. (ed.). 1992. Mädchenbildung Frauenbildung : Beiträge der Frauenforschung für die LehrerInnenbildung. Bad Heilbrunn : Julius Klinkhardt. ISBN 3-7815-0701-7.

(ASP)

Green, L. 1997. Music, Gender, Education. Cambridge : Cambridge University Press. ISBN 0-521-55522-1.

Toto je prvá kniha, ktorá sa zameriava na rodový aspekt hudobného vzdelávania. Lucy Green vychádza z konceptu patriarchátu v hudbe a teórie sociálnej konštruovanosti hudobného významu  a ukazuje, ako sa hudobná prax žien  a rodovo utvárané hudobné významy reprodukovali v priebehu histórie. Autorka vidí súčasnú školskú hudobnú miestnosť ako mikrokozmos širšej spoločnosti a odhaľuje skrytý podiel výučby hudby v pokračujúcom produkovaní  a reprodukovaní rodovo utváraných hudobných praktík a významov.

Gumport, P. J. 2002. Academic Pathfinders : Knowledge Creation & Feminist Scholarship. Westport : Greenwood Press. ISBN 0-313-32096-9.

Kniha opisuje dynamiku vytvárania poznania na prípadovej štúdii feministického odborného vzdelávania. Kniha je analýzou kariér žien akademičiek z obdobia 60-tych až 80-tych rokov 20. storočia. Odhaľuje, ako historicky špecifické podmienky podmienili niektoré z nich vybudovať intelektuálny priestor pre feministické odborné vzdelávanie nielen v jednotlivých odboroch, ale aj širšie na akadémiách.

HAMETNER, K. et al. (ed.). 1998. Geschlechtssensible Pädagogik : Mädchen- und Bubenarbeit in Wien: Koedukation. Wien : MA 57.

(ASP)

HASENHÜTTL, E. 2001. Feministisch angehaucht? : Zur Genderfrage in der LehrerInnen-Ausbildung. Wien : Milena Verlag. ISBN 3-85286-087-3.

(ASP)

Hayes, E. 2000. Women as learners :  the significance of gender in adult learning. San Francisco : Jossey-Bass Publishers. ISBN 0-787-90920-3.

(FSS)

Hogan, S. 1997. Feminist Appraoches to Art Therapy. London : Routledge. ISBN 0-203-44105-2.

Kniha poukazuje na spôsoby, ktorými môžu byť rodové problémy pomenované v rámci arteterapie. Je určená terapeutom/terapeutkám, ktorí/é chcú byť citlivejší/ie k socio-kultúrnym dimenziám života žien, rozvíjať väčšiu vnímavosť k potrebám svojich klientiek.  Prostredníctvom terapie môžu terapeuti a terapeutky pomôcť ženám porozumieť jazyku a obrazom, ktoré vytvárajú rodovú nerovnosť.

Hooks, B. 1994. Teaching to transgress : education as the practice of freedom. New York : Routledge. ISBN 0-415-90807-8.

(FSS)

Christian-Smith, L. k. - Kellor, K. S. (eds.). 1998. Everyday knowledge and uncommon truths :  women of the academy. Boulder, CO : Westview Press. ISBN 0-813-33460-8.

(FSS)

INESS, S. A. (ed.). 2004. Action Chicks : New Images of Tough Women in Popular Culture. New York : Palgrave Macmillan. ISBN 1-4039-6396-7.

Xena, Buffy, Lara Croft, Nikita. Ženy pop kultúry, ktoré sú „in“. Action Chicks je zbierka vydvihujúca tieto hrdinky, ktoré nás fascinujú. Čo nám môžu povedať o tom, ako populárna kultúra vykresľuje ženy? Vychádzajú charaktery z tradičných očakávaní  rodových rolí? Alebo lipnú na sexuálnych, rasových, etnických a triednych stereotypoch? Eseje v knihe poskytujú nový pohľad na ikony populárnej kultúry a ich vzťah k ovplyvňovaniu populárnymi médiami. Antológia núti k zamysleniu sa nad naším zmýšľaním o rode.

KARNES, F. A. - BEAN, S. M. 1997. Girls and Young Women Entrepreneurs : True Stories About Starting and Running a Business Plus How You Can Do It Yourself. Minneapolis : Free Spirit Publishing. ISBN 1-57542-022-8.

(ASP)
Kenway, J. 1998. Organising Feminisms : The Micropolitics of the Academy. London : RoutledgeFalmer. ISBN 0-203-20046-2.

Zbierka odhaľuje nestálosť reformných programov v školstve, ktoré v súčasnosti prebiehajú v Austrálii. Je založená na hlbokej znalosti rodových problémov v školách a feministických  teórií, politík a praxe. Interdisciplinárna štúdia feminizmu, rovnosti a zmeny v akademickom svete sa pokúša dekódovať a rozuzliť rodové systémy a mocenské vzťahy v akademickom prostredí. Obsahuje štyridsať rozhovorov s feministickými akademičkami a študentkami v Británii, Švédsku a Grécku a feministické texty o mikroprocesoch  každodennej praxe.

KLIKA, D. et al. (eds.). 2000. Lesearten des Geschlechts. Opladen : Leske + Budrich. ISBN 3-8100-2866-5.

(ASP)

Koertge, N. - Patai, D. 2003. Professing Feminism : Education and Indoctrination in Women's Studies. Lexington Books. ISBN 0-739-10455-1.

Autorky majú strach z dogmatických  metód, ktoré sú vlastné mnohým programom ženských štúdií, preto volajú po introspekcii a reforme. Opisujú skúsenosti kolegýň a ukazujú tak, ako je feministické vzdelávanie na mnohých vysokých školách podkopávané indoktrináciou, separatizmom, politikou školy, militantnou netolerantnosťou k opačným pohľadom. Autorky vyzývajú k novému “humanistickému feminizmu“, ktorý by pomohol presadiť liberálne princípy tolerancie a skúmania.

KORCZAK, D. (ed.). 1994. Nicht vom Himmel gefallen: Meisterinnen im Handwerk. Düsseldorf : Ministerium für die Gleichstellung. ISBN 3-89334-456-X.

(ASP)

LAPPE, K. et. al. 1993. Prävention von sexuellem Missbrauch : Handbuch für die pädagogische Praxis. Ruhnmark : Donna Vita. ISBN 3-927796-28-X.

(ASP)

Lather, P. 1991. Getting Smart : Feminist Research and Pedagogy within/in the Postmodern. New York : Routledge. ISBN 0-415-90378-5.

Kniha sa zameriava na kritické sociálne štúdie, liberálne vzdelávanie a na to, ako postmodernizmus a neomarxizmus a rôzne feminizmy objasňujú cesty moci a legitimizácie poznania.

Luke, C. - Gore, J. (eds.). 1992. Feminisms and Critical Pedagogy. New York : Routledge. ISBN 0-415-90534-6.

Chlapci a dievčatá prichádzajú do triedy s radikálne odlišnými očakávaniami a odchádzajú z nich s radikálne odlišnými skúsenosťami. Chlapci sa prikláňajú k pohľadu na triedu ako otvorené fórum pre svoje názory, kým dievčatá nadobúdajú skúsenosť, že sú vo vyučovacom procese odsunuté na vedľajšiu koľaj. Cieľom knihy je vybudovať feministickú pedagogiku, ktorá bude demokratizovať rodové vzťahy v triede, a praktické spôsoby implementovania skutočnej feministickej pedagogiky.

Luke, C. (ed.). 1996. Feminisms and Pedagogies of Everyday Life. New York : State University of  New York Press. ISBN 0-7914-2966-0.

Publikácia spája popredné feministické odborníčky z oblastí filozofie, kultúrnych a literárnych štúdií, komunikácie, sociálnej psychológie, sociológie, pedagogiky a politiky. Obsahuje eseje Sandra Lee Bartky, Susan Bordo, Rey Chow, Zillah Eisenstein, Susan Willis, Anne Woollett a Ann Phoenix. Kapitoly prinášajú analýzy mediálnych a kultúrnych reprezentácií ženských a dievčenských tiel a túžob, ako aj konštruktov rodu a kultúrnej identity v textoch a diskurzoch vo výpovediach. Z hľadiska rodu si všímajú rodičovstvo, detstvo a materstvo. Priestor je venovaný pedagogike starostlivosti a vzťahov v rámci priateľstva žien, politike rodových identít vo vzdelávaní na univerzitách, privlastňovaniu verejného priestoru a korporalizácii detskej hry.

Maher, F. A. - Tetreault, M. K. T. 2001. Feminist Classroom : Dynamics of Gender, Race, and Privilege. New York : Rowman & Littlefield. ISBN 0-742-50997-4.

Text sa zaoberá postavením žien v školstve v USA. Autorky navštívili šesť tried a šesť rôznych stredných škôl a univerzít, kde uskutočnili rozhovory so študentmi/študentkami a učiteľmi/učiteľkami. Výsledok poskytuje pohľad na pedagogické postupy sedemnástich učiteliek feministiek. Kniha tiež odhaľuje hlasy a skúsenosti marginalizovaných skupín v školstve: žien, ľudí farebnej pleti a študentov/študentiek pracujúcej triedy.

Maher, F. A. - Ward, J. V. 2001. Gender and Teaching. Mahwah : Lawrence Erlbaum. ISBN 0-805-82986-5.

Kniha prináša interaktívny prehľad o dôležitých problémoch rodu v súčasnom vzdelávaní. Kniha je určená rovnako učiteľom/učiteľkám, ako aj študentom a študentkám pedagogických vied.

Mayberry, M. et al. (eds.). 1999. Meeting the Challenge: Innovative Feminist Pedagogies in Action. New York : Routledge. ISBN 0-415-92249-6.

Zbierka ukazuje, ako môže byť feministická pedagogika implementovaná do mnohých inštitucionálnych a disciplinárnych rámcov. Na rozdiel od súčasnej literatúry poskytuje rozsiahly súbor príkladov feministickej pedagogiky v akcii. Navrhuje praktické spôsoby, ako vytvárať v triede prostredie, ktoré je otvorené feministickému a antirasistickému učeniu, spôsob, akým môžu univerzity zasahovať do komunitných programov a  aplikovať feministickú pedagogiku na nové výzvy na univerzitách - ako je diaľkové vzdelávanie, kyberpriestor a meniaca sa politická klíma. Obsahuje pohľady na iné národy a  príklady na úspešnú implementáciu feministickej pedagogiky.

McIlvenny, P. (ed.). 2002. Talking Gender and Sexuality. Aalborg : Aalborg University. ISBN 1-58811-173-3.

Zbierka obsahuje štúdie odborníčok z psychológie, lingvistiky, sociológie a komunikačnej vedy. Pomocou analýzy konverzácie a nástrojov diskurzívnej psychológie skúmajú prejavy rodu a sexuality v jazyku.

MEBES, M. 1997. Stűck fűr Stűck : Sicher, Stark, Selbstbewusst : Arbeitsmittel für Mädchen und Frauen. Ruhnmark : Donna Vita. ISBN 3-92-7796-50-6.

(ASP)

MEDEL-ANONUEVO, C. 1993. Women’s Education and Empowerment. Hamburg : UNESCO Institute for Education.

(ASP)

METZ-GÖCKEL, S. - NYSSEN, E. 1990. Frauen leben Widersprüche : Zwischenbilanz der Frauenforschung. Weinheim : Beltz Verlag. ISBN 3-407-55742-6.

(ASP)

Millard, E. 1997. Differently Literate : Boys, Girls and the Schooling of Literacy. London : RoutledgeFalmer. ISBN 0-203-48637-4.

Kniha prezentuje výskum o rozdieloch medzi skúsenosťami chlapcov a dievčat s čítaním a písaním doma a v škole. V troch častiach publikácie autorka prináša prehľad teoretických prístupov k otázke rodu a študijných úspechov, prezentuje svoj vlastný výskum v tejto oblasti, ako aj analýzu svojich zistení.

MILLER, D. F. - TELLJOHANN, S. K. 1992. Health Education in the Elementary School. Dubuque : Brown Publishers. ISBN 0-697-11157-1.

(ASP)

NAGEL, N. et al. 1999. Gender Consciousness & Privilege. London : Falmer Press. ISBN 0-203-97891-9.

Kniha ponúka nový pohľad na úlohu rodu vo vzdelávaní. Vychádza z výsledkov dvojročného pozorovania troch škôl, ktoré prechádzali organizačnými zmenami pri príprave na koedukáciu. Cieľom knihy je odpovedať na otázky, aký má vzdelávanie dopad na dievčatá a chlapcov, a ako vytvárať rodovo spravodlivé prostredie v triede.

Ng, R. - Staton, P. - Scane, J. (eds.). 1995. Anti-Racism, Feminism & Critical Approaches to Education. Westport : Bergin & Garvey. ISBN 0-89789-327-1.

Kniha obsahuje nové poznatky o multikulturalizme, antirasistickom vzdelávaní a kritickej pedagogike. Otvára dialóg medzi študujúcimi a vzdelávajúcimi o tom, ako môžu pohľady minorít inšpirovať pri vzdelávacích metódach.

Noble, C. - Bradford, W. 2000. Getting It Right for Boys and Girls. New York : RoutledgeFalmer. ISBN 0-203-13481-8.

Kniha ponúka praktické stratégie pre riaditeľov/riaditeľky,  učiteľov/učiteľky a ďalších profesionálov, ktorí pracujú s dievčatami a chlapcami. Poukazuje na príčiny neúspechu chlapcov a dievčat a ponúka praktické rady, ako zabezpečiť čo najlepšie výsledky jedných aj druhých.

Office on Women’s Health. 2000. Bodywise Handbook : Eating Disorders. Washington D.C. : Office on Women’s Health.

(ASP)

Orenstein, P. 1995. Schoolgirls : Young Women Self-Esteem & the Confidence Gap. New York : Doubleday. ISBN 0-385-42576-7.

Autorka sa zamerala na skúmanie fenoménu straty sebaocenenia dievčat vo veku medzi 9 a 15 rokmi. Rozprávala sa s dievčatami dvoch škôl v Kalifornii, ich rodinami, učiteľmi a administratívou škôl. Pozorovala hodiny výučby, správanie v škole i domáci život. V knihe prezentuje príbehy detí, dopĺňané informáciami v poznámkach pod čiarou. Sústreďuje pozornosť na príbehy zo školy, ktoré popisujú situácie, ktorým dievčatá čelia.

Pankowska, D. 2005. Wychowanie a role plciowe. Gdansk : Gdanskie wydawnictwo psychologiczne. ISBN 83-891-2097-6

(FSS)

Penney, D. (ed.). 2002. Gender and Physical Education : Contemporary Issues and Future Directions. London : Routledge. ISBN 0-203-46888-0.

Výskum histórie a sociológie športu ukazuje, že veľa hier a športov bolo zahrnutých do obsahu vzdelávania, aby podporovali a udržiavali dominantné formy mužskosti a ženskosti. Kniha ponúka kritický a obsiahly komentár k problematike rodu v telesnej výchove, vzdelávaní učiteľov, rovnosti a identite v telovýchovnom vzdelávaní.

Pierre, E. S. - Pillow, W. S. 2000. Working the Ruins : Feminist Poststructural Theory and Methods in Education. London : Routledge. ISBN 0-203-90225-4.

Feministické vedkyne vo svojich textoch ukazujú, ako využívajú feministickú postštrukturalistickú teóriu vo svojich triedach a výskume. Na príkladoch z  reálneho života dokumentujú, ako využívanie teórie zmenilo ich prácu. Štúdie sa týkajú týchto tém: teória v každodennom živote, etnografia, emócie v triede, kvalitatívny výskum a ďalšie.

PIUSSI, A. M. (ed.). 1990. Educare nella differenza : gruppo pedagogia della differenza sessuale. Torino : Rosenberg & Sellier. ISBN 88-7011-350-7.

(ASP)

Pollack, W. 1999. Real Boys : Rescuing Our Sons from the Myths of Boyhood. New York :  Owl Books. ISBN 0-805-06183-5.

Autor prináša kritický pohľad na to, čo dnes znamená byť chlapcom. Za stoickou maskou  vidí moderného chlapca, ktorý bojuje, aby vyhovel zmiešaným odkazom, konfliktným očakávaniam a vzrastajúcim požiadavkám spoločnosti. Pollack sa opiera o takmer dve desaťročia výskumov, ktoré podporujú jeho teórie. Prináša pôsobivý útok na populárne mýty, ktoré obklopujú definíciu maskulinity. Predhovor ku knihe napísala Mary Pipher.

pollack, W. - Cushman, K. 2001. Real Boys Workbook. New York : Villard. ISBN 0-375-75526-8.

Publikácia sa zameriava na vyvracanie nebezpečných rodových stereotypov. Pracovný zošit je určený rodičom, učiteľom a vedúcim chlapcov. Dáva si za cieľ rozlúštiť “chlapčenský kód“ (nespravodlivý predpoklad spoločnosti, že chlapci sú testosterónovo-pudové zvieratá, ktoré musia vyjadriť mačizmus za každú cenu)  a vedie čitateľov k reflexii vlastných myšlienok, pocitov a zvykov. Kniha obsahuje príbehy o chlapcoch a ich rodičoch,  o chlapcoch potláčajúcich vlastné emócie, o chlapcoch a športe, ako aj veľké množstvo návrhov a otvorených otázok.

Radford, J. 1998. Gender and Choice in Education and Occupation. London : Routledge. ISBN 0-415-15394-8.

Kniha spochybňuje mýtus o androgýnnosti práce. Prezentuje výskumy „mozgu pohlaví“ a ich vplyv na ľudí, na vzdelávanie a voľbu povolania. Skúma  rozdiely v rámci pohlaví, ako aj rozdiely a podobnosti medzi ženami a mužmi, a zameriava sa najmä na to, aký majú vplyv na pracovnú flexibilitu, dlhodobé plánovanie, konflikt zamestnanie-rodina, prestíž versus záujmy v práci. Kniha zaujme všetkých, ktorí sa zaoberajú sociálnou rovnosťou.

Rensenbrink, C. W. 2001. All in Our Places: Feminist Challenges in Elementary School Classrooms. Lanham : Rowman & Littlefield. ISBN 0-585-38464-9.

Kniha opisuje tri triedy základnej školy z feministickej perspektívy. Tieto triedy demonštrujú zložitosť problémov, s ktorými sa učitelia/učiteľky stretávajú v súvislosti s rodom a identitou. Životné príbehy troch učiteliek, feministiek, obohacujú knihu a poskytujú rozličné pohľady na dané problémy.

ROLLETT, I. 1994. Aufgaben, Möglichkeiten und Grenzen feministischer Mädchenbildung : Theoretische Implikationen. Wien : Verein Virginia Woolf.

(ASP)

Rosenberg, B. 1982. Beyond separate spheres : intellectual roots of modern feminism. New Haven : Yale University Press. ISBN 0-300-02695-1.

(FSS)

Sadker, M. - Sadker, D. 1995. Failing At Fairness: How Our Schools Cheat Girls.

New York : Scribner. ISBN 0-684-80073-X.

Publikácia sa venuje rodovej  nespravodlivosti v školách. Prináša výsledky niekoľkoročného  výskumu týkajúceho sa sexizmu na školách, ktorý sa začal skúmaním rodových predsudkov  v učebniciach. Prezentuje presvedčivé zistenia o rodových predsudkoch vo vzdelávaní na všetkých úrovniach, ktorých dôsledkom je jasné uprednostňovanie chlapcov na úkor dievčat.

Sadovnik, a. R. - Semel, s. F. (eds.). 2002. Founding Mothers And Others : Women Educational Leaders During the Progressive Era. New York : Palgrave Macmillan. ISBN 0-312-29502-2.

Kniha prináša príklady hodín, kde sa môžu žiaci/žiačky naučiť o živote a práci pedagogičiek, významných osobností zo začiatku 20. storočia z oblasti progresívneho vzdelávania a feministickej pedagogiky.

Salisbury, J. - Riddell, S. (eds.). 1999. Gender, Policy and Educational Change. London : RoutledgeFalmer. ISBN 0-203-20005-5.

Kniha si všíma vývoj v rámci politiky rodu. Opisuje reformy, ktoré majú veľký vplyv na rodovú politiku. Ako sa rodové problémy premietli do vzdelávacej politiky a čo sme sa naučili?

Sanchez-Casal, S. - Macdonald, A. A. (eds.). 2002. Twenty-First Century Feminist Classrooms : Pedagogies of Identity and Difference. New York : Palgrave Macmillan. ISBN 0-312-29534-0.

Antirasistická feministická antológia prináša rozdielne a provokujúce teoretické pohľady na skúsenosť radikálnych pedagogičiek z oblasti queer teórie, ženských štúdií, histórie, sociológie a literatúry.

SIMON, G. - NEUWIRTH, B. 1993. Hintertreppen zum Elfenbeinturm : Höhere Mädchenbildung in Österreich. Wien : Wiener Frauenverlag. ISBN 3-900399-80-8.

(ASP)

SPENDER, D. 1985. Frauen kommen nicht vor : Sexismus im Bildungwesen. Frankfurt am Main : Suhrkamp TV.

(ASP)

SPRUNG, B. 1975. Non-sexist education for young children : A Practical Guide. New York : Citation Press. ISBN 0-590-09605-2.

(ASP)

Stone, L. (ed.). 1994. The Education Feminism Reader. London : Routledge. ISBN 0-415-90793-4.

Antológia najdôležitejších a najvplyvnejších esejí z oblasti feministickej pedagogickej teórie od konca 70-tych rokov. Predstavuje myslenie tradičných liberálnych feministiek , radikálnych postmoderných teoretičiek, farebných žien a feministiek z oblasti psychológie, filozofie a politológie: Maxine Greene, Carol Gilligan, Bonnie Thornton Dill, Valerie Walkerdine, Linda J. Nicholson, Madeleine Arnot, Jane Roland Martin, Barbara Houston, Ruth E. Zambrana, Madeleine Gramet, Nel Noddings, Patricia J. Thompson, Nona Lyons, Lynda Stone, Barbara McKellar, Patti Lather, Jo Anne Pagano, Sue Middleton, Elizabeth Ellsworth, Dianne Smith, Joyce E. King, Deanne Bogdan.

Streitmatter, J. 1994. Toward Gender Equity in the Classroom : Everyday Teachers' Beliefs and Practices. New York : SUNY Press. ISBN 0-791-41803-0.

Autorka jedinečným spôsobom vysvetľuje skúsenosti dievčat v americkej sexistickej kultúre a to, aké odlišné vzdelávanie dostávajú v školách. Používa hlasy dievčat, aby ukázala, ako zúfalo sa často cítia a zároveň aké sú silné. Tieto hlasy sú závažným argumentom v prospech zmien v našich školách, aby sa stali lepším miestom pre vzdelávanie dievčat.

Thorne, B. 1993. Gender Play. New Brunswick : Rutgers University Press. ISBN 0-813-51923-3.

Dievčatá sa hrajú iba s dievčatami, chlapci iba s chlapcami. Prečo je to tak? A čo si o tom myslia deti? Kniha prináša pohľad na každodenný sociálny svet detí na prvom stupni základných škôl v USA. Na základe každodenného výskumu v triedach a na ihriskách autorka zisťuje, ako si deti v škole konštruujú rod.

(ASP, UNI)

TIERNEY, H. (ed.). 1990. Women’s Studies Encyclopedia II : Literature, Arts, and Learning. New York : Greenwood Press. ISBN 0-313-27357-X.

(ASP)

Tisdell, E. J. 2003. Exploring spirituality and culture in adult and higher education. San Francisco : Jossey-Bass. ISBN 0-787-95723-2.

(FSS)

TRÖMEL-PLÖTZ, S. (ed.). 1994. Gewalt durch Sprache 2. Frankfurt am Main : Fischer TV. ISBN 3-596-23745-9.

(ASP)

tsolidis, G. 2001. Schooling, Diaspora and Gender : Being Feminist and Being Different. Maidenhead : Open University Press. ISBN 0-335-19630-6.

Kniha prináša pohľad na diskusiu vo feministických vzdelávacích kruhoch, ktorá sa týka dichotómie medzi politikou rovnosti a rozdielnosti. Autorka skúma túto dichotómiu s odvolaním sa na rod a etnicitu.

Weiler, K. (ed.). 2001. Feminist Engagements : Reading, Resisting and Revisioning Male Theorists in Education and Cultural Studies. London : Routledge. ISBN 0-203-90265-3.

Kniha obsahuje eseje známych odborníkov/odborníčok z oblasti feministického vzdelávania o hlavných teoretikoch 20. storočia v oblasti školstva a kultúrnych štúdií.

Winkler, B. S. - DiPalma, C. 1999. Teaching Introduction to Women's Studies : Expectations & Strategies. Westport : Greenwood Publishing Group. ISBN 0-89789-590-8.

Zbierka slúži ako zdroj a prípravný text pre všetky učiteľky úvodných kurzov ženských štúdií, ktoré sa zaujímajú o inovatívne učenie.

WOOLF, V. 1998. Three Guineas. London : Harcourt, Brace & Company. ISBN 0-15-690177-3.

(ASP)

Woods, P. - Hammersley, M. (eds.). 1993. Gender and ethnicity in schools : ethnographic accounts. London : Routledge. ISBN 0-415-08967-0.

(FSS)

Wrigley, J. (ed.). 1992. Education and Gender Equality. London : Routledge. ISBN 1-850-00945-7.

Kniha obsahuje niektoré z najlepších výskumov na tému  rod a vzdelanie. Obsahuje komparatívne historické opisy vývoja vzdelávania žien, kapitoly o študijných úspechoch dievčat v porovnaní s chlapcami a etnografický materiál o rodových rolách v rámci socializácie v školách. Ostatné kapitoly sú zamerané na rodové rozdiely v zaangažovanosti rodičov na vzdelaní svojich detí