Rodová rovnosť v škole
Expertný seminár s Irenou Smetáčkovou
Môže škola pomôcť pri presadzovaní rovnosti žien a mužov? Ako zmeniť výučbu tak, aby zvyšovala vnímavosť žiačok a žiakov voči nerovnosti mužov a žien v spoločnosti? Ako môžu učiteľky a učitelia inovovať pedagogický proces a pozrieť sa na bežné témy cez novú optiku rodovej rovnosti? Tieto základné otázky si kládol projekt „Zavádění konceptu gender do pedagogické praxe“ (Zavádzanie konceptu rodu do pedagogickej praxe; v slovenčine sme pre anglický termín gender zaviedli preklad rod, v češtine sa zaužívalo používanie pôvodného anglického termínu s českým skloňovaním).
Projekt realizovala v rokoch 2003-2006 pražská nezisková organizácia Otevřená společnost, obecně prospěšná společnost. Jeho dlhodobým cieľom bolo prispieť k vytváraniu podmienok a nástrojov na zvyšovanie rodovej citlivosti v českej spoločnosti. K hlavným výstupom patria dve príručky určené učiteľkám a učiteľom základných a stredných škôl. Skúsenosti s tvorbou a zavádzaním príručiek do praxe, ako aj poznatky z ďalších projektov zameraných na rovné príležitosti žien a mužov vo vzdelávaní, boli ťažiskom expertného seminára „Skúsenosti s príručkami Gender ve škole“ s kľúčovou osobnosťou projektu Irenou Smetáčkovou. Seminár sa konal 18. januára v Bratislave.
Školský systém je komplexná, mnohovrstevná inštitúcia. Aby projekt priniesol efektívne výsledky, boli jeho aktivity rozdelené do troch samostatných celkov – modulov, ktoré na seba nadväzovali, a ich výstupy sa navzájom podporovali a doplňovali. Každý modul sa zameriaval na inú oblasť školského systému.
V rámci prvého modulu projektu vznikla publikácia Gender ve škole: příručka pro vyučující občanské nauky, občanské výchovy a základů společenských věd. Cieľom tejto časti projektu bolo začlenenie rodových tém do vecnej problematiky príslušných vyučovacích predmetov, hlavne občianskej výchovy a základov spoločenských vied.
Na základe analýzy učebných osnov a rámcových vzdelávacích programov k uvedeným predmetom boli určené hlavné témy, ktoré sa vyučujú v daných predmetoch. K týmto témam vypracovali autorky a autor 12 tematických kapitol s rodovou perspektívou:
1. Gender a věda
2. Gender a osobnost člověka
3. Gender a společnost
4. Gender a trh práce
5. Gender a politika
6. Gender a právo
7. Gender a média
8. Gender a jazyk
9. Gender a náboženství
10. Gender a globální problémy
11. Gender a školství
12. Gender a volba povolání
Príručka obsahuje aj 50 podrobne opísaných žiackych aktivít, ktoré poskytujú námet, ako môžu učiteľky a učitelia pracovať so žiačkami a žiakmi tak, aby im pomohli rozpoznávať rodové stereotypy a reflektovať ich. Všetky aktivity boli overené v praxi. Na tvorbe príručky pracoval početný autorský kolektív. Tím učiteliek z praxe sa podieľal na overovaní žiackych aktivít.
Druhý modul projektu sa zameral na vytvorenie publikácie Gender ve škole: příručka pro (budoucí) vyučující, ktorá sa zameriava na analýzu a diskusiu o rodových aspektoch školy ako inštitúcie. Jej snahou je začlenenie rodovej problematiky a rodovo citlivej pedagogickej komunikácie do prípravy budúcich učiteľov a učiteliek, ale aj do súčasnej pedagogickej praxe. Príručka je určená všetkým, ktorí chcú premýšľať o tom, ako môže byť školské vzdelávanie ovplyvnené rodovými stereotypmi. Opisuje jednotlivé oblasti života v škole a mapuje pôsobenie stereotypov o ženách a mužoch. Otvára tak nový uhol pohľadu, ako uvažovať o inštitúcii školy a ako skvalitňovať vlastné pedagogické pôsobenie.
Príručka obsahuje deväť kapitol:
1. Gender: Úvod do problematiky
2. Škola jako genderovaný prostor
3. Pedagogický sbor
4. Učivo a učebnice
5. Vyučovací metody a pedagogické hodnocení
6. Pedagogická komunikace mezi vyučujícími a žáky/žákyněmi
7. Školní třída
8. Rodiče a další aktéři
Tretí modul projektu sa orientoval na presadenie inštitucionálnych a legislatívnych zmien, najmä prostredníctvom nadviazania spolupráce s Ministerstvom školstva, mládeže a telovýchovy Českej republiky. Ministerstvo dostávalo priebežné informácie o projekte a o politike rovných príležitostí v zahraničí. Táto spolupráca otvorila diskusiu o možnostiach začlenenia rodovej problematiky do vznikajúcich pedagogických dokumentov a o ďalších príležitostiach na účinné uplatňovanie rodového hľadiska (gender mainstreaming) v rezorte školstva.
Irena Smetáčková, psychologička, pedagogička a sociologička, vyučuje na Katedre pedagogickej a školskej psychológie Pedagogickej fakulty Karlovej univerzity v Prahe. Zároveň spolupracuje s neziskovou organizáciou Otevřená společnost, o. p. s., kde pôsobila ako vedúca projektov Gender ve škole a Odměňování ve školství. V súčasnej dobe spolupracuje ako expertka na projekte Prolomit vlny v rámci jeho pracovného programu Vzdělávání.
Z publikácií Ireny Smetáčkovej:
Gender a osobnost člověka
Gender a školství
Gender a volba povolání
Škola jako genderovaný prostor
Učivo a učebnice
Vyučovací metody a pedagogické hodnocení
Rodiče a další aktéři školního vzdělávání
Politika rovných příležitostí ve vzdělávání
Analýza odměňování ve školství
Z publikácií programu Vzdělávaní:
Genderová analýza českého školství
Rozbor systému výchovného poradenství
Vybrané oblasti výchovného poradenství z genderové perspektivy : výsledky dotazníkového šetření