ňjúvinky 6/2008
+ Aspekty rodovej nerovnosti v odmeňovaní: Muži na Slovensku zarábajú o 27 percent viac než ženy - túto správu publikoval 31. mája 2007 Štatistický úrad SR. Rozdiel v odmeňovaní sa preto stal na istý čas (máj – júl 2007) jednou z dôležitých mediálnych tém. Nové bolo to, že do popredia záujmu sa dostal práve jeho rodový rozmer - teda rozdiel v platoch žien a mužov. Hovorilo sa o číslach a ich interpretácii, hľadali sa vysvetlenia vyčísleného rozdielu v odmeňovaní žien a mužov. „Ako vysvetlíme, že zdravotná sestra zarába menej než policajt?“ pýtal sa komisár EÚ Vladimír Špidla. Nový zborník Aká práca, taká pláca? Aspekty rodovej nerovnosti v odmeňovaní síce neprináša hotové odpovede na túto otázku, ale načrtáva možné cesty k ich hľadaniu, a predovšetkým otvára nové otázky, ktoré si v súvislosti s rozdielom v odmeňovaní žien a mužov treba klásť.
+ Deň učiteliek a učiteľov: Dátum 28. marec už roky nie je na Slovensku len Dňom učiteľov, ale predovšetkým je Dňom učiteliek. V roku 2006 tvorili ženy 75,6 percenta zo všetkých zamestnaných v školstve na Slovensku, čo potvrdzuje feminizáciu tohto povolania. Feminizácia znamená v spoločnosti, ktorá hodnotí ženskú prácu nižšie ako mužskú, zároveň znižovanie spoločenského statusu učiteľského povolania. Podobne je to v prípade iných povolaní, ktoré sú považované za „ženské“. V procese výberu povolania zohráva dôležitú úlohu škola. Taká škola, ktorá otvára deťom možnosti a podporuje ich individuálny rozvoj, je predpokladom odstraňovania rodových nerovností na trhu práce. Príležitosťou na to, aby sme si pripomenuli rodový rozmer školy – či už z pohľadu žiackej lavice alebo učiteľskej katedry, je aj Deň učiteliek a učiteľov, keď sa o školách a ich ľuďoch hovorí a píše viac ako inokedy.